torsdag 28 april 2011

Internationell Författarscen: Tom Rachman

Varje gång jag går på Internationell Författarscen på Kulturhuset blir jag lika upprymd och glad. Likaså ikväll. Och full av beundran. Killen är född samma år som jag och vad har man själv åstadkommit? Ja, inte en roman i alla fall och det är inte mycket som slår det i min värld. Men då pratar vi en bra roman. Att släppa en svensk dussindeckare räknas inte. Och De Imperfekta är en bra roman. Men det återkommer jag till när jag läst ut den. Men vad jag kan säga är att den är väldigt intressant i både innehåll och upplägg. Romanen i stora drag kretsar kring en tidnings födelse och fall, mycket passande belägen i Rom, och olika personer knutna till tidningen. En annan aspekt jag tycker är roligt när man lyssnar på honom är att han är en debutantförfattare. Någon som fortfarande har en relativt ny offentlig identitet att förhålla sig till. Sen kommer applåderna och jag, som alltid, är den rodnande nörden som går fram i slutet för att få mitt ex av boken signerad men varken vågar räcka upp handen vid "frågestunden", samtala med författaren eller ens säga något till subjektet om min läsupplevelse. Detta verkar dock gälla fler i publiken än mig även om tack och lov det alltid brukar vara någon modig själ som räcker upp handen. Signeringen? "Hope you enjoy the last bit!" eftersom jag trots allt lyckas få ur mig att jag bara läst halva boken (hämtade ut den igår). Nu kan jag inte vänta på att kasta mig i säng och fortsätta med resten och Tom, jag inte bara hoppas, jag är rätt säker på att jag kommer att tycka om resterande del av boken! Recension kommer. För er som inte kunde komma ikväll publicerade DN idag en intervju med honom.

Inga kommentarer: