torsdag 14 juli 2011

Semesterlistan

Jag kan knappt tro att det bara är en och en halv vecka kvar innan vi åker! Vita stränder och hängmatta, tunna klänningar, bikini och stråhatt. Vi ska utforska öarna runt Komodo och när skymningen faller mötas av tiotusentals flygande hundar. I det klara cyanfärgade vattnet bor vilda delfiner och sköldpaddor. Endast ett fåtal utvalda böcker får äran att läsas i sådana miljöer. Det ställs naturligtvis krav på en sådan bok. Igår kväll tog jag således ut en hög olästa böcker från hyllan; kände på dem, bläddrade lite för att avgöra textstorlek och få en känsla från texten. Processen blev inte långdragen. Jag gick på magkänsla och applicerade mottot: Utgång = Hemgång, dvs har du hamnat i "ratad"-högen så är det kört! De jag behållt på listan kan fortfarande bytas ut mot andra nya kandidater eller helt sonika utebli. Ingen bok kan vara säker innan den lagts ner i väskan och checkats in. Även omfång och vikt spelar in då vi kommer att resa lätt. Men jag känner mig så pass tillfreds med de jag står inför nu att jag kan publicera någon slags preliminär lista i alla fall. Och de nominerade är:

Inga kommentarer: