söndag 13 mars 2011

Bokcirklar

















Jag känner mig som en bokcirkelperson tills jag inser att jag inte alls är det. Gillar inte att läsa efter bestämda noter, vill inte disciplineras av någon annan än mig själv, har svårt att ta andras inspiration till bokval då jag tror jag vet bäst vad jag är sugen på härnäst men främst har jag svårt att införliva mig i flocken då jag läser som ett lapptäcke, den ena boken vävs in i nästa kanske i ett gemensamt tema eller som en motreaktion. Jag älskar det organiska i min typ av läsning och en bokcirkel är i slutändan alldeles för fascistoid i sin struktur för mig. Möjligtvis skulle jag göra som Maria Montazami och dyka upp med boken under armen, bjuda på vin och sedan låta samtalet flöda om allt annat än. Den enda bokcirkel jag lyckats hålla mig till är den i P1, Sveriges Radio (Anna Karenina). Kommer definitivt följa densamma för Blonde. I övrigt, möjligtvis att en nätbaserad variant skulle kunna passa mitt lynne. Någon som provat?

Inga kommentarer: