söndag 20 november 2011

Hennings mystiska donna



Vad är det för underbar målning? undrade jag genast när jag såg omslaget till Henning Mankells senaste roman och var tvungen att ta reda på det. Den heter Soudja Sari av Gaston Casimir Saint-Pierre (1833-1916). Gaston hämtade motiv från sina resor till Algeriet och resten av Nordafrika. Jag har endast läst en bok av Mankell och det var inte en skönlitterär bok utan handlade om Afrika, myterna om kontinenten och hans egna erfarenheter; Berättelser från tidens strand. Nu var det länge sedan jag läste den men vad jag minns så var den läsvärd men inte minnesvärd. Eftersom den här romanen utspelar sig ju i just ­Moçambique, där Mankell själv är delvis bosatt, får jag anta att om inte annat har han lyckats bra med miljöskildringarna. Än så länge nöjer jag mig dock med att njuta av målningen, har fortfarande inget större behov att bekanta mig med Henning. Vilket känns ok. Det finns nog många andra som säkert väntar otåligt på varje nytt material han släpper.

Inga kommentarer: