lördag 31 december 2011

2011/2012


Så var 2011 snart till ända. Tillbakablickar är på sin plats. Först var mitt minne övertygat om att jag startade bloggen 2011, men när jag back trackade inser jag att det faktiskt var 2010 (inget matigt år dock, ett inlägg vardera i december och november samt 4 yra i september månad). Missade med andra ord fira bloggens 1-årsjubileum.

På tal om missa höll jag av olika (läs: samma) anledningar på att missa Internationell Författarscen ett par gånger under 2011 men lyckades slutligen gå på 3 st i år. Hade gärna gått på fler, men ibland får tid och plånbok styra. Är det en jag känner en surt-sa-räven-känsla över så är det att ha missat den rumänske författaren Mircea Cărtărescu vars bok Orbitór. Vänster vinge fortfarande står oläst i bokhyllan sedan 2007.

I år läste jag 24 st böcker och det ligger kring normalt snitt för mig, en jämn takt av 2 st/mån. Chockeras, fellow bokbloggare om så krävs, men så ser den bistra verkligheten ut. Alla kan vi inte ha diamantögon från W.A.Bolin som läser i ljusets hastighet (väser hon avundsjukt). Nåväl, en positiv sak är väl dock att detta inlägg med ett försök att sia om läsåret 2012 inte blir en lista på hundratals titlar. Det negativa är att kunde jag läsa hundratals titlar per år skulle jag inte behöva göra ett urval och därför inte heller i prioriteringslista...

I övrigt har jag rest mycket under 2011. Hela 5 utlandsresor blev det i år: Milano, Indonesien, Paris, Estland (jo, det räknas!) och Skottland. Jag har också rest inom landet och ondgjort mig över att jag inte kan läsa på hotell!

2011 var också året jag ansträngde mig för att återvända blicken till svenska utgivningar och det är något jag kommer fortsätta göra även om mitt läsande förmodligen alltid kommer att domineras av engelskspråkig litteratur.

Tidsuppfattning är för övrigt inte min starkaste sida vilket årliga tillbakablickar gör tydligt, som ni märker hade jag ex svårt att avgöra vilket år jag startade bloggen. Min kära sambo upplyste mig om en mycket obehaglig bit fakta: Disneyfilmen The Little Mermaid är närmare månlandningen än nutid. (!!!). Sug på den smällkaramellen. Det är mycket oroväckande att de vuxna hade rätt all along: tiden går snabbare ju äldre man blir. Och don't get me started om tidrummet och maskhål och The God Particle. Jag vågar ju knappt titta upp på en stjärnspäckad himmel utan att tänka på rymden och dess infinity och sen börjar denna i hjärtat 1800-talsdams lilla huvud värka.


Så var det även dags att blicka framåt. Har jag något nyårslöfte att avge så är det att försöka läsa mer och läsa fler hyllvärmare då jag känner lite dåligt samvete över mina olästa darlings. Tänker sikta på en balans av 50/50, "en sked för mamma, en sked för pappa"-strategin även kallad, dvs hälften av böckerna lästa under året skall komma från egen bokhylla. Ok, i mellan 5 och 10 st bör avverkas från hemmet. Ni ser ambitionerna dalar redan... Då jag älskar att bryta planer lika mycket som att smida dem (exempelvis tog jag inte med en enda av de böcker jag listade som reselitteratur på min first draft i somras) och att detta här känns som att göra årsbudget utan rum för överraskningar gör att jag redan nu kan sia om att listan inte alls kommer att se ut så här vid bokslutet nästa år, men work with me here.

Årets toppspelare
  • The Passage II aka The Twelve av Justin Cronin (boksläpp 2012)
Hyllvärmare
Påbörjad litteratur (som ska läsa ut)
På vill-köpa-listan 
  • För lång för att listas här 
Gott Slut & Gott Nytt År, folks! See you on the other side!

    Inga kommentarer: