söndag 29 maj 2011

Sommarplaner

Lyrans tematrio denna vecka handlar om sommarens läsplaner. Vanligtvis brukar böckerna följa på varandra som dominobrickor. Den ena påverkar valet av nästa osv. och temat är inte klart förrän efter ett par, tre böcker är lästa. Sommaren, eller i alla fall semestern, skiljer sig dock distinkt åt då man packa ner ett antal böcker som man får hålla sig till i ett par veckor. Inget utrymme för extranummer för valfrihet pga viktrestriktioner på flighterna. Här är mina sommarplaner:

1. Bokhyllans kö:
Som många andra har jag en hel del böcker olästa i hyllan som sig bör. Vill aldrig vara utan olästa böcker då de ger valmöjlighet och utrymme för dagsform när man väljer sin nästkommande roman. However har vissa stått i kö löjligt länge och dessutom bör jag spara dineros till semestern och då är bokhyllan det ekonomiskt försvarsbara valet. Missförstå mig rätt, jag vill läsa böckerna men rätt tillfälle har bara inte presenterat sig ännu. Denna sommar är ett tillfälle lika gott som något annat!

2. Följetonger
Jag har på senare tid blivit sugen böcker som har en huvudperson man kan följa. Minns mina ungdomsårs Poirot och jag har plockat några Sherlock i våras. Har införskaffat mig både tidiga Scarpetta, de första Ruth Galloway-böckerna. Gillar att förhållandet inte behöver ta slut bara för att en bok gör det. Då hoppar man rakt in i nästa!

3. Easy breezy semesterlitt.
Lättläst utan att vara litterär bukfylla. Böcker som utspelar sig på sommaren eller på exotiska platser kvalar in. Tunna böcker. Tjocka böcker.
Krav: pocket.



Inga kommentarer: