tisdag 14 februari 2012

Those Wild and Crazy Romans

Bild lånad ur artikeln visar hur St Valentine avrättas
Den brutala och blodiga bakgrunden till vad som nu har blivit en sirapssöt kommersiell dag av kärlek finns beskriven här. Ett smakprov ur artikeln:  
"Though no one has pinpointed the exact origin of the holiday, one good place to start is ancient Rome, where men hit on women by, well, hitting them."  
Med det sagt tar jag varje tillfälle i akt i livet till att fira och ha det sweet! Ikväll hoppas jag på att det skall ta sig uttryck i tankekedjan: Amore = Amarone. Det funkar, ne's pas? Den litterära kopplingen här är förstås Shakespeare (se artikel).

3 kommentarer:

Fridolina sa...

Självklart ska man ta tillfället i akt! Själv ska jag jobba hela kvällen men skulle gärna fira med någonting gott och One Day, som jag började på igår. Yes you heard me!! ;) Jag läser One Day!

Pixie sa...

Nooooo! Lämna mig inte ensam kvar som Tom Hanks på en öde ö!

Jag läste f.ö. ditt inlägg från förra året om att bejaka denna dag. Helt rätt! Livet är kort, peeps! Man behöver inte konsumera snuttiga kort och annat prål, men varför inte passa på att förgylla tisdagen med omsorgsfullt lagad mat och ett par glas vin när man har chansen?

Fridolina sa...

Det blir allt mer ödsligt där, visst? ;) Ja precis! Varför inte passa på? Precis som man passar på att äta en kanelbulle på kanelbullens dag eller dricka en Guinness på Saint Patrick's Day. För att man KAN ;)