fredag 26 augusti 2011

Tana French - en ny favorit

Så läste jag då ut Tana Frenchs In the Woods innan resan som planerat. Det var kärlek vid första ögonkastet. Minns inte vilken bok jag läste innan men minns att när jag öppnade första sidan på In The Woods kände jag mig hemma igen. Möjligtvis var det min tid med Ruth Galloway som hade luckrat upp stämningen med ett enkelt språk och en, förlåt, lite banal storyline. Don't get me wrong, jag älskade att hänga med Ruth och det var så där mysigt som det bara kan bli med en rå våt kyla i grunden och en handstickad tröja i ull, en varm kopp te i en Wedgewood-kopp och en brasa men jag saknade språket och en tätare berättelse. Det fick jag hos Tana.

In the Woods fokuserar på två händelser, en mordutredning i nutid och en incident tjugo år tidigare då två barn spårlöst försvann. Även om största delen av boken kretsar kring polisens utredning finns här mycket utrymme för att bygga karaktärer. Tana blottar deras imperfektioner och deras relationer slutar ofta i någon form av besvikelse. Stämningen i boken är klart uppgiven vid tillfällen och utan att säga för mycket får inte alla frågor fullständiga svar och det är inte riktigt klart hur nästa bok kommer att se ut. Har dock förstått att vi får återse en av huvudkaraktärerna, Cassie, i alla fall i The Likeness och jag är definitivt spekulant på att köpa hem den snarast för att få fortsätta leva i Tana Frenchs värld.

På en ytligare not måste jag dock, som den inbitna estet jag är, inflika att stackars Tanas författarporträtt inte kommer att rankas högt i min imaginära laminerade lista av favoritförfattarporträtt.

Inga kommentarer: