söndag 8 april 2012

En enklare form av bok


I början "läser" vi bilder och pekar och imiterar djurläten: Muuu, Bäää, Mjau. Efter det kommer serietidningarna och sedan seriealbumen. Jag har aldrig tagit detta further och övergått till graphic novels som jag vet intresserar många eller förlorat mig i mangavärlden. För mig stannade det vid Tintin och Jan Lööf och jag hade nog inte tänkt att återvända till den typen av läsning överhuvudtaget tills det eventuellt skall läsas för smått. Har jobbat bildmässigt med dessa album (Modesty, Tintin) i vuxen ålder, men trodde väl bara att läsningen hörde hemma i det förflutna och jag var content med det.

Tills jag såg Tintinfilmen och kärleken jag alltid haft för dessa fantastiska äventyr sköljde över mig och nu är jag fast beslutsam att fylla paddan med den kompletta albumserien som jag och min syster ägde när vi var små och plöja dem som vuxen. Ikväll är jag är barnsligt lycklig över denna nyfunna gamla kärlek och längtar till att få följa med till månen tur och retur igen.

Inga kommentarer: