måndag 30 april 2012

Q & A

Utmaningen med 11 frågor har således landat vid min tröskel, tack vare Sofia i Bokmilaskogen och Sigrid Drakhjärta. Jag älskar att svara på en enkät! Men med regler som "skicka vidare till 11 andra bloggare" är jag övertygad om att de flesta redan fått utmaningen så jag skickar den inte vidare men alla är naturligtvis välkomna att svara på mina frågor längst ner om enkätsuget kommer på! Lägg i så fall en länk i kommentarsfältet (som jag hoppas skall fungera nu) så jag hittar inlägget.

Sofias frågor:

1. Finns det någon bokkaraktär som du skulle vilja vara?

Elizabeth Bennet - smart, vacker och får sitt lyckliga slut.

2. Vilken är den bästa klassikern?

Det finns många men Anna Karenina tar hem pokalen pga sitt språk och världslitteraturens bästa opening line.

3. Vilken av de författare som har fått Nobelpriset genom tiderna är din favorit?

Jag har inte läst majoriteten av Nobelpristagarna så att välja någon känns lite orättvist. Några jag läst och tyckt om är dock Doris Lessing och John Steinbeck.

4. Har du någon fobi?

Jag har fobi för spetsiga saker riktade mot mig. Helt ärligt måste jag vrida exempelvis ett smörpaket i 45 graders vinkel ifrån mig om smörkniven är riktad med skaftet mot mig. Och spindlar, men det ser jag mer som en logisk överlevnadsinstinkt än en fobi.

5. Vilken filmatisering av en bok är den bästa enligt dig?

Stanley Kubricks filmatisering av Stephen Kings The Shining. Hands down!

6. Har du något nostalgiskt bokminne?

Alla böcker jag läst på semester. Middlesex i Grekland, The Grass Is Singing i Thailand och Heartsick i Indonesien exempelvis.

7. Vilken tv-kanal tittar du mest på?

Kunskapskanalen, National Geographic, History Channel.

8. Vilken är din favoritplats i en bok?

Pratar vi geografisk plats har jag en faiblesse för svår och isolerad terräng, ex Antarktis eller Amazonas. Gärna i anslutning till en sekelskiftesexpedition.

9. Sämsta boken du läst hittills i år är..?

Det blir The Lovely Bones av Alice Sebold. Ingen riktig kalkon mest sämst hitills.
 
10. Bästa boken du läst hittills i år är..?
 
One Day av David Nicholls, faktiskt. Faktiskt säger jag eftersom det inte är dessa lättsamma kärlekshistorier jag brukar falla hårdast för.

11. Brukar du lyssna på musik när du läser? I så fall, vilken sorts musik?
 

Jag lyssnar inte på musik direkt men älskar bakgrundsljud när jag läser. Särskilt någorlunda monotont malande. Bland det bästa som finns är om sambon kollar något på datorn med lagomt burkigt ljud eller favoriten: spelar tv-spel. Då rör det sig även på samma monotona malande sett i ens visuella periferi.

Sigrids frågor:

1. Har du någon låtsasvän?
Eh...nej.

2. Vilken insekt är du mest lik till beteendet?
Flugan som är rädd för spindeln (se svar på fobier i Sofias frågor ovan).

3. Vart ligger världens mest fantastiska plats?
Jordens alla korallrev.

Korallrev utanför Fiji

4. Hur skulle din gravsten se ut?
Något romantiskt från Père-Lachaise.

5. Vilket är det finaste trädet?
En flerhundraårig gammal ek.

The Old Oak, Jules Dupré, c 1870

6. Finns spöken?
Nej. Tv-serier som 'Det okända' provocerar mig. Spöken i litteratur finns dock och är toppen!

7. Om du fick välja mellan att kunna flyga och kunna andas under vatten, vad skulle du välja?
Flyga.

8. Är du kär i någon?
Ja.

9. Ljus eller mörker?
Fysiskt ljus, känslomässigt mörker.

10. Om du fick förmågan att resa i tiden, vart skulle du resa först?
La Belle Epoque.

11. Om du fick uppfinna en egen djurart, hur skulle den se ut?
Någon viktoriansk fusion (ni vet, gris med gåsvingar typ).


Mina frågor, up for grabs!:

1. Kan du redan nu sia om din bästa läsupplevelse 2012
(redan lästa och ännu inte utgivna)?
2. Läser du flest nya eller äldre böcker?
3. Vilken författare du är nyfiken på?
4. Vilka ämnen läser du helst om?
5. Vilken är den bästa naturskildringen i en bok?
6. Vilken är den bästa stadsskildringen i en bok?
7. Brukar du läsa och gå samtidigt
(inte ljudbok)?
8. Vilken bok tror du inte går att filmatisera med ett lyckat resultat?
9. Vilken tid på dygnet är ultimat för läsande?
10. Om du kunde leva i en bok, vilken skulle det vara?
11. När du inte läser gör du helst...vad?

4 kommentarer:

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Intressanta svar! Jag gillar också de där "faktakanalerna". :)
På tal om La Belle Epoque - har du sett filmen "Midnight in Paris"? Det görs bland annat en kort tidsresa dit. :)

Pixie sa...

Jag har, jag har. I en feberdimma bestämde jag mig för att ge vika för äckliga Woody Allen bara för att temat låg så nära mig och jag underhölls. Inte världens bästa film, men temat var briljant! Tack för dina frågor! Älskar enkäter, får alltid en att fundera och definera vissa saker. Stort som smått.

Sofia i Bokmilaskogen sa...

What?! Är Midnight in Paris en Woody Allen-film? :O Hade ingen aning om det, men nu när du säger det så är det rätt så mycket hans stil vad gäller relationerna och replikerna. Är inte heller något fan av den läskhögen, men den här filmen var helt okej (gillar även Match Point).

Pixie sa...

Ja, han är truely ett litet creep, men lyckades här turn out en film jag i alla fall inte ångrar att jag såg. :-)