onsdag 8 februari 2012

Hej bokkonsument!

Innan jag försvinner på semester kan jag inte motstå en enkät gigantus. Mycket oemotståndigt. Johanna K på Bokhora inspirerade.

Senast lästa: En ovärdig dotter av Justine Lévy.
Senast köpta bok: The decline and fall of the British Empire av Piers Brendon. Inköpt på en flygplats i Indonesien. Flygplatsinköp har alltid ett skimmer av äventyr för mig även långt efteråt när de dammar i hyllan och det är minusgrader utanför fönstret.
Senast lånade bok: The Children's Book av A.S. Byatt. Fortfarande oläst eftersom jag misstänker att jag kommer att gilla den så mycket att jag vill äga. Lånar inte så mycket böcker. Har ett litterärt habegär av bra böcker.
Senast fådda bok: Wolfgang von Goethe, samlade verk. Donerad av en kollega till cikulationsbokhyllan på jobbet och på så sätt hamnat i mina händer. Den är alltså en gåva av någon jag känner men inte vet vem det är.
Favoritbokhandel: Shakespeare and Company i Paris. Annars The Book Depository. Köper mest böcker online.
Favoritbibliotek: Jag är väldigt sällan på bibliotek. Brukar springa in på både Kungsholmens och det i Kulturhuset. Av dem är det Kulturhuset som toppar.
Antal lånekort: Ett.
Använder som bokmärke: Jag bryter ryggarna på mina böckerna så hårt att det inte är svårt att lista ut på vilket ställe i boken jag är. Annars brukar jag vika hundöron.
Favoritfärg på bok: Svår fråga. Jag gillar nog de mörkare omslagen oftast mest.
Favoritmat/snack vid läsning: Snacksar sällan till läsningen, men gör jag det blir det karameller. Söta, salta, sura, choklad i en perfekt balans.
Favoritdryck vid läsning: Cola eller te. The occasional glass of wine.
Favoritställe att läsa på: I soffan hemma med regn som faller utomhus och brasa som glöder i kakelugnen eller i hängmattan på ett ekoresort.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Tistelblomman av Amanda Hellberg, s.103.
Den här boken köper jag till en förälder: Till far och styvfar blir det ofta kokböcker. Till mor svenska deckare.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Köper sällan böcker till vänner. Det klarar de så bra själva.
Den här boken köper jag till en partner: En bok om cocktails från första delen av 1900-tal, amerikansk.
Favoritgenre: Suggestiva, mörka romaner.
Favoritformat: Danskt band eller häftad.
Författarfavorit: Det här är väldigt svårt att svara på men gillar exempelvis Tana French, Ian McEwan, Joyce Carol Oates, Justin Cronin.
Den tjockaste bok jag läst: Oups, vet inte. Måste ligga runt 1200 sidor som mest.
Den tunnaste bok jag läst: Brev av Nelly Sachs och Paul Celan.
Favoritljud när du läser: Regn. Det är något med regn som gör att världen pausar och jag får läsa utan måsten, i lugn och ro.
Favorittidning: Gillar amerikanska Vouge, 10-tal och Livets Goda.
Prenumererar på: Ingenting men tidigare kom 10-tal hem till mig med regelbundenhet.
Favoritbokblogg: Dark Places, hands down.
Mitt bästa bokminne: Så många det finns! Highlights: När jag läste Män som hatar kvinnor högt för min sambo på semestern. Och då gillar jag inte Millenium-triologin all that much. När jag och sambon läste The Passage parallellt. Min första Paul Auster, The New York triology, på en gräsplätt utanför hovrätten.
Senaste bokfyndet: I cirkulationsbokhyllan på jobbet. Ett fynd behöver man väl inte köpa, eller hur?
Senaste impulsköpta bok: Tillbaka i Indonesien och The Decline and Fall...
En bra bok att ge bort: När jag läste De imperfekta av Tom Rachman tänkte jag att den här boken borde passa de flesta.
Bokgenre som jag undviker: Fantasy. Chic lit.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort till kollegor i cirkulationshyllan.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Här på bloggen och Bok.nu.
Så här sorterar jag min bokhylla: Inte. Ej. Icke. Det är kaos.
Nästa bok jag ska läsa: Den nya taxidermin av Mercedes Cebrián.

Inga kommentarer: