måndag 7 maj 2012

Sinister, Strålande, Shirley

Dang! That's how you do it! På ca 30 sidor lyckas Shirley Jackson bygga stämning, öka tempo och leverera ett fantastiskt slut samtidigt som novellen The Lottery (1948) är jam-packed med symbolik. Något jag inte går in närmare på här för de som ännu inte läst The Lottery. Det är svårt att tala om något av så litet omfång utan att avslöja för mycket. Jag överlåter det till Shirley att själv introducera er till sin värld. Jag kan bara lyfta på hatten i beundran.

Har länge velat läsa Jackson och detta var min första kontakt med henne. Om hon bemästrar en novell på detta exemplariska sätt ryser när jag tänker på vad hon kan vara kapabel till inom ramen för en roman, ex The Haunting of Hill House. Jag ryser alltså innan jag ens har boken i min ägo. DET måste vara the mark of a true genius!

2 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Ujujujuj vad du har något rysligt fint framför dig sen :) The haunting of Hill house är en av de bästa!
The Lottery har jag inte läst än men blev bra sugen nu.

Pixie sa...

Åh ser så fram emot att läsa allt hon skrivit!