söndag 9 oktober 2011

Diagnos: boklättja

Det fina med jerkan (se föregående inlägg) är att man upptäcker nya bokbloggar. Jag hittade följande enkät hos Monika, en fellow boktokig (men så där lagom boktokig om man ska gå efter hennes enkätutfall). Testet visar om du är bokberoende och hur illa ställt det egentligen är.

1. Har du någon gång köpt en bok du egentligen inte har råd med?
Ja. Började handla på Book Depository (inte endast men delvis) pga att där kan man inte handla på faktura utan måste ha pengarna "cash" så att säga. Gick lätt överstyr med Adlibris. Måste tillägga att jag inte är shopoholic när det gäller andra saker, ex kläder.

2. Har du någonsin ljugit om hur mycket du har läst?
Nej. Är notorisk sanningsägare.

3. Händer det att du tänker på den bok du läser när du är på jobbet, i skolan eller liknande?
Ja, i stort sett dagligen.

4. Efter att du läst klart en bok känner du att du snabbt måste hitta nästa bok att läsa?
Ja. Jag längtar efter det momentet 3/4 delar in i den pågående boken vilket gör min inställning till läsande ibland lite ambivalent. Jag njuter av en bok medan jag tänker på nästa. Har ofta 4-5 st böcker på gång samtidigt varav ca 3 st aktiva.

5. Har du efter att ha läst klart ett kapitel en längtan att återvända och läsa mer?
Ja, alltid.

6. Läser du ofta långt in på nätterna?
Nej, läser bäst på förmiddagen, men kunde jag skulle jag. Somnar alltid med nosen mellan två sidor så om frågan handlar mer om dedikation och läsa så länge man kan hålla sig vaken än hur kvällspigg man är så är svaret Ja, jag läser in i det sista.

7. Läser du någonsin längre än planerat?
Ja, gärna på stulna stunder som på lunchen. Bara 5 min extra... Ibland tar jag långa bussvägen hem.

8. Har du någonsin läst för att fly från oro eller problem?
Nej, för mig är detta helt omöjligt då huvudet bara snurrar runt runt och jag kan läsa samma mening 30 ggr. Önskar jag kunde fly, men jag läser bäst när jag mår som bäst.

9. Får gräl, besvikelser eller frustration dig att vilja gå och läsa?
Nej. Snarare blir jag arg för att det förstör hela min läsdag. Jag har mycket svårt att skaka av mig gräl etc och även efter ett förlåt tar det tid för mitt inre att lägga sig och slappna av nog för att släppa in en fiktiv värld.

10. Har du någonsin en önskan att fira framgång med några timmars läsande?
Ja.

Har du fler än 8 st JA så är du mycket bokberoende och bör söka hjälp/gå med i Bokberoendes planerade bokcirkel och göra ditt beroende till något mer.

6.5 poäng. Jag är tydligen helt avtrubbad och mitt "beroende" är egentligen bara ett kokett sätt att beskriva ett lätt vurmande.

Inga kommentarer: