söndag 9 oktober 2011

Jonathan och håret















När alla andra var på bokmässa gick jag på Internationell författarscen och såg Jonathan Franzen. I år var jag inte helt såld på tanken på mässan och med Franzens "uppträdande" var jag inte alls uppriven att missa Göteborg. Inget ont om Tyskland men skulle mässan någon gång fokusera på The British Isles skulle jag hänga på låset.

Kort om Franzen på scen: ett gråare och yvigare hår får man leta. Det var faktiskt det första som slog mig. Sen att han hade en mycket pojkaktig charm och pendlade mellan någon slags nervositet/introvert och amerikanskt/publikfriande. Tyckte hemskt mycket om honom och samtalet även om jag (hör och häpna) har lite svårt för intervjuaren som alla andra verkar älska, Daniel Sandström från Sydsvenskan. Om ni läst tidigare inlägg har ni sett att jag mycket olämpligt är inne i en höstsvacka vad gäller min läsning och att lyssna på Franzen gav mig (tillfälligt) lusten tillbaka. Så är det alltid med dessa kvällar. Jag blir lika upprymd av dem som att gå och se en konsert och det räddar alltid en annars grå vecka!

Något jag missade dock var vilken månad det var och insåg ett par dagar innan kvällen att oj, det var oktober inte november och jag höll på med The Forgotten Garden inte Freedom. Kastade mig således på Franzens hyllade verk som och hann ca 200 sidor in i den innan det var dags. Typiskt! Den hade jag förbeställt så den kom exakt när den släpptes och så har den, som jag så ofta gör - på gott och ont, fått stå i hyllan och "mognat" och så blir det tjurrusning genom den istället. Hmm.. Nåväl, 200 sidor är lagom långt för att uppskatta och hänga med i diskussionerna och tillräckligt långt för att slippa spoilers, thank god. Kommer att förutom ett sug att läsa mer Franzen (Freedom är som alla förstår väldigt bra hittills) ett tips om Independent People han gav som läsvärd. Enligt honom den enda boken han gråtit till om jag minns rätt!

Hittar ingen bild som korrekt avbildar hårväsendet vi i publiken möttes av men tycker att bilden där vinden tar tag i kalufsen får representera dess yviga karaktär.

Fotnot: Nästa bok blir en bok av essäer. "Farther Away: Essays" utkommer i maj 2012 och ges ut av Farrar, Straus & Giroux.

Inga kommentarer: