fredag 28 oktober 2011

Litteratursommelier


Så var det då äntligen helg! En öppnad flaska kallt vitt vin och en god bok, kan det bli bättre? Personligen måste jag säga att jag har lite svårt att läsa och dricka vin samtidigt. Oftast blir det att jag börjar dricka vin, blir röksugen, måste lyssna på en låt, kommer på att senaste Top Model-avsnittet har kommit, ser det, dricker mer, ringer en vän, kommer på att varför sitter hon där och dricker vin och jag här: vi borde dricka vin tillsammans, hon kommer över, vi poppar musik, vardagsrummet blir ett dansgolv osv. osv. Jag blir helt enkelt väldigt rastlös av vin och då hamnar boken på efterkälken. Jag har dock konstigt nog inga problem att läsa till ett par glas Champagne. Jag förknippar Champagne så starkt med lyx och badkar och brasor att jag bara känner en inre ro av ett glas bubbel. Tack och lov kom Livets Goda idag med den glada nyheten idag att ryskt mousserande inte längre benämns som Champagne. Det blir liksom inte Champagne bara för att man kallar det för Champagne. Det är lite som när reklam måste prångla ut att något är "Exklusivt!", då kan lita på att det är en dussinvara. Allt detta prat om Champagne gör mig otroligt sugen på ett glas, drack nämligen bara ett (1!) glas i Paris, #fail på det. Mitt bästa tips på "fattigmansChampagne" som ändå är äkta vara är André Clouet. Slår många dyrare flaskor på fingrarna, en riktig publikfriare! Snygg flaska är det också måste en inbiten estet som jag bara inflika. Ett bra tips på ett vardagsvin om man som jag nu inte har Champagne till hands varje dag annars är det naturligtvis drycken alla borde dricka alltid (och misstolka mig inte att tipset är ett substitut, detta är helt ett fristående tips): något som kan hålla ner min sprallighet något så att jag kan läsa till eftersom det är endast 8,5% alkoholhalt är ett trevligt Vinho Verde. Jag föredrar ISKALL Casal Garcia som har en bra bubblighet eller mousse som man skulle säga om Champagne.

Jag älskar mat- och vinkombinationer, skulle gärna gå en sommelierutbildning bara för att kunna para ultimata smaker hemma själv, och undrar om ni har några bra pairings när det gäller litteratur och vin? För jag misstänker att jag inte är ensam om att vilja hitta den perfekta kombon här? Är det Amarone och en tät suggestiv thriller, sherry till en Kate Morton eller ett dessertvin som Sauternes till en biografi? En klar kombination är i alla fall en crème de menthe eller en crème de cassis när man läser en Agatha Christie (specifikt Poirot). Den senare förekommer i:
  1. Agatha Christie, Dead Man's Mirror, 1986, s 184.
  2. Agatha Christie, The Clocks, 1963, s 145.
  3. Agatha Christie, Hercule Poirot's Casebook, 1984, s 320.
Trevlig helg, bon voyage (in i bokens värld) och skål!

Fotnot: Ordet Champagne förekommer 9 gånger i det här inlägget (11 med fotnoten). Jag vill poängtera att jag inte på något sätt är sponsrad av Champagnedistriktet. Tyvärr. Call me!

Inga kommentarer: