fredag 7 oktober 2011

Höst innebär jerka
















Och för mig är detta höstens första bokbloggarjerka. Denna gång lyder frågan:
Läser du helst bokserier eller föredrar du fristående böcker eller kanske en mix av båda?

Det är faktiskt först i år jag upptäckt bokserien. Egentligen har jag bara läst en enda tidigare vad jag kan minnas och det är att jag följt Agatha Christies Poirot (och enstaka Ms Marple). Jag var ingen Isfolket-läsare (vilket var stort i min ungdom), inte heller var jag en typisk flickrumsläsare (Jane Austen, Kulla-Gulla, Anne på Grönkulla) - min lillasyster slukade dock dessa typ av böcker. Jag har inte hakat på vampyrrusningen heller och hårdkokta deckare har intresserat mig föga. Men i år har jag läst flera böcker med uppföljare och märker vilken treat det är att inte helt behöva säga adjö. Hittills har det alltså blivit:

Heartsick - första boken i en serie där vi får följa en av bokvärldens most twisted characters; seriemörderskan Gretchen Lowell

The Janus Stone, The Crossing Places - arkeologi, saltängar, mysrys och allas vår Ruth, en antihjälte de flesta skulle vilja dela en kanna te med.

In the Woods
- Grådassig miljö med barndomens olust och även här mord med arkeologiska in
slag där jag förstår att man får följa en av huvudpersonerna in i nästa bok.

Murder in the Eiffel Tower
- en serie jag dock inte känner mig lockad att fortsätta trots element som borde vara klockrena för en sån som jag.


Nåväl, tillbaka till frågan: jag vurmar dock fortfarande för de fristående böckerna där en klassiker bär sig själv. Serier framstår för mig mest som underhållning, även om underhållning också kan vara av kvalité och en klassiker också kan vara underhållande. En fulländan roman ger dock så mycket mer. Men jag säger som jag brukar säga till mina prentantiösa ateljévänner back in the day som envisades med att bara se konstfilmer om helgerna: "Ibland behöver man en Julia Roberts-rulle!" Och det står jag fortfarande fast vid.


4 kommentarer:

Monika sa...

Ja, jag älskar visserligen serier, men jag tror inte att jag skulle orka med att bara läsa sådana. Det är skönt med fristående böcker också. Heartsick låter för övrig väldigt intressant.

Lotten sa...

Kul att se vilka serier du läst. Jag har inte läst en enda av dem! Men det kanske har att göra med att jag fastnat i deckarträsket under många år:-)

Pixie sa...

Jag är jättesugen på att fortsätta följa Gretchen. Den tog tag i en från första sidan. Mycket cinematiskt, nästan som Dexter. Rekommenderas! Kommer definitivt läsa fler serier hädanefter.

Ariel sa...

Åh nej, inled mig icke i frestelse! Jag blev jättesugen på att läsa om Gretchen Lowell, och jag som tänkte att jag skulle ta mig ut ur serieträsket.