tisdag 11 oktober 2011

Once a decade

Jag har bara läst en bok av Jeffrey Eugenides: Middlesex. Jag har alltså inte läst The Virgin Suicides som säkerligen många andra gjort (jag har sett filmen, vilket kanske inte säger så mycket egentligen). Men Middlesex var en så underbar läsupplevelse (på en semester i Grekland, mycket passande) så jag blir mycket glad när jag inser att han utkommit med en ny bok, nämligen The Marrige Plot. Ännu gladare blir jag när det första jag möter om boken är citatet:
"There is no happiness in love, except at the end of an English novel." Anthony Trollope.
Följ upp det med key words som Jane Austen, George Elliot, Darwinist, Christian mysticism så förstår jag att jag har en kryddig multi-layered Eugenides precis som jag hade hoppats på.

I en intervju i The Daily Beast om den nya romanen hittar jag ett citat av Jeffrey:
“I don’t think people can really write autobiography,” Eugenides said. “I think it’s innately fraudulent. When you try to describe your own life you inevitably fictionalize it and change things. So it always has seemed more honest to me to write fiction than to write memoirs.”
vilket påminner mig starkt om något Jonathan Franzen sa på Internationell Författarscen om att det han inte kan bearbeta öppet eller inte riktigt kan nå eller lösa eller vill titta på inom sig själv är lättare att behandla i en roman än i en självbiografi. Jag är benägen att tro att romanen blir bättre tack vare att författaren injicerar lite av sin egen DNA i den.

Även om det kliar i det gamla köpefingret ska jag lugnt sätta upp den på önskelistan och kanske låta detta bli en perfekt bok till nästa semester. Det har ju funkat att resa ihop för mig och Jeffrey tidigare. Och med tanke på att det tar 10 år mellan romanerna är det ingen brådska direkt.

Inga kommentarer: