måndag 24 oktober 2011

Boken - en fattig flickas bästa vän

Efter äventyret i Paris har jag mycket syndande to repent, ekonomiskt i alla fall. Detta gör mig inte ledsen. Det börjar bli kyligt ute, vem vill vara ute och sprätta pengar då ändå? Vi har kakelugn hemma och jag har en hylla fylld med spännande nya bekantskaper som väntar på just sådana ekonomiskt regniga dagar skall inträffa. Jag har dessutom sju (!) påbörjade böcker som också vill ha uppmärksamhet. November kanske blir månaden när jag äntligen läser ut Anna Karenina eller får stänga locket på den bråkiga House of Leaves som jag helst vill lägga bakom mig men inte kan låta vara oläst till slutet. Långa timmar av läsande kräver dock sin proviant och jag har tänkt lyxa med att göra mitt eget chai-te. En liten treat till mig själv för att jag kommer att vara så ekonomiskt kysk och duktig. Tänker dessutom investera i en bit cheddarost att nibbla på. Sen är det bara på med yllesockarna och ge mig iväg in i böckernas värld. Bra för plånkan, bra för sinnet, bra för läst/oläst-balansen i hyllan. Längtar.

5 kommentarer:

Bea sa...

I detta inlägget finns det något till dig. =)

http://beasbokhylla.blogg.se/2011/october/sara-en-glad-liten-overraskning.html

Pixie sa...

Oj, vad glad jag blir, stort tack! :-)

Fridolina sa...

Första meningen - instämmer wholeheartedly! Precis samma situation här. Jag är också nyligen hemkommen från Paris och blev förtjust när jag hittade din blogg (via Dark Places) och fick läsa allt Parisrelaterat. Shakespeare & co var också en viktig anhalt på min resa och jag skrev genast ner Tea and Tattered Pages i min lilla Parisbok, för framtida besök, tillsammans med allt annat jag inte hann med den här gången ;)

Gillar också att du såg Midnight in Paris före resan, det gjorde jag också. Sedan hittade jag också Claude Izners böcker på biblioteket och började läsa Père Lachaiseboken (tvåan). Jag är inte heller så övertygad. Men visst läser jag gärna om barerna, konstnärerna och de kända gatorna trots att historien faller lite platt.

Ja och en grej till - gillar Bloglovin-Eiffeltornet! :) Gillar förresten hela högra balken med bilder och citat - snyggt!

Pixie sa...

Vad roligt! Tittade snabbt in på din blogg och grämer mig att jag missade Beauté, morale et volupté dans l'Angleterre d'Oscar Wilde. Måste nästan springa och köpa en croissant bara för det! :-) Såg att du bor i Finland, har själv bott där i några år. Sätter definitivt ett bokmärke på din blogg, den är right up my alley!

Men tillbaka till Paris: vilken tidlös pärla det är! Har drabbats av Versaillessjukan och den blir inte lindrigare för varje besök utan snarare mer lidelsefull. Blev mycket inspirerad att ta upp skolfranskan igen. Vilket jag såklart inte gjort. ÄN.

Fridolina sa...

För mig blev det däremot inget Versailles! Det var trots allt bara fyra dagar och mitt allra första besök i staden. Men jag har nog också lust på croissant ;) Jag bokmärker dig också!