Adlibris och jag har gått från "In an Open Relationship" till "It's Complicated". Efter fadäsen med
bokcirkelnsboken som kom så sent och mitt bouncande tillbaka samt deras utsträckta hand (se kommentar på Hytter näven-inlägget) så har jag än en gång beställt en bok - som inte dök upp. Ok, fine att den (igen) är slutsåld och att det skedde i samma stund som jag klickade köp (det står trots allt
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning i orderbekräftelsen) men varför får man (igen) inga besked (som utlovats skall ske: se kommentar på tidigare
inlägg)? Nu gick jag själv in för att kolla vad som händer och sker (bearbetas? skickad?) under mitt konto och ser orderstatus:
"Avbeställd av Adlibris". Varför inte skicka ett mail med info samtidigt som de avbeställer ens order? Jag kanske verkar picky men vi är många boknördar som bara trampar och väntar och längtar efter vi klickat köp så ett par dagar hit eller dit gör skillnad.
Passande nog handlar helgens
jerka om detta med nätbokhandlar -
Många beställer sina böcker från Bokus eller Adlibris. Har du andra tips på internetbokhandlar eller liknande där man kan få tag på böcker till åtkomliga priser?
- och jag måste säga att jag på senare tid nästan helt övergått till
The Book Depository eftersom jag främst läser engelska titlar ändå och de har både fri frakt, schyssta priser, snabba leveranstider samt att jag uppskattar deras
Editor's top picks och
Our book recommendations. Utöver det (om man vill) kontaktar de en så fort någon av böckerna på ens önskelista droppar i pris - vilket de gör hyfsat ofta - och de kör regelbundet drives med exempelvis 10% rabatt på hela ordern. Använder numera Adlibris nästan uteslutande för de få svenska titlar om år jag köper. Bokus har så fult utseende på sin hemsida så den undviker en estet som jag och Amazon är bara förvirrande med sitt "vi säljer ALLT"-koncept.
9 kommentarer:
Det där var riktigt dåligt gjort av AdLibris. Hur svårt kan det vara att ha ett automatiserat mail vid sådana tillfällen?
Jag undrar också varför den funktionen inte finns/fungerar. De verkar ju måna om sina kunder (som vinstdrivande företag sig bör), men jag är inte arg och vill inte ha förlåt - jag vill ju bara få min bok och om jag inte får det: information om att, och varför!
Jag la in min första order hos The Book Depository i veckan efter att ha hört så mycket bra om dem. Det var flera av böckerna som var några euro nedsatta, bl.a en graphic novel som skulle ha kostat dubbla om jag köpt den i svensk butik.
Själv har jag nog haft tur med mina Adlibris-ordrar, för de enda böcker som tagit slut i lager har jag fått information om hyfsat fort (dvs inom några dygn).
För att vara fair vet jag inte när de avbeställt ordern så om de meddelar några dygn efteråt kanske det kommer ett mail snart men det är ju inte papperspost så jag förstår inte riktigt varför det ska ta några dygn in the first place. Tidigare har jag inte heller haft problem med Adlibris men bytte till Book Dep av andra skäl. De är helt enkelt bättre. Det är enda nätbokhandeln där jag faktiskt får bra tips om böcker jag annars aldrig skulle hitta som faktiskt också leder till inköp.
The Bookdepository måste jag testa, har fått tips på den, synd att jag just har klickat hem bok, så det får vänta till nästa bokinköp.
Trist att Adlibris har strulat för dig, själv har jag än så länge sluppit sånt. Håller tummarna för att det fortsätter så.
Hej,
jag kan bara beklaga att vårt avbokningsmail inte gått fram till dig. Det är skickat från oss den 14 maj, 22.10 enligt vår logg. Vårt mål är alltid att hålla våra kunder så uppdaterade som möjligt men i det här fallet verkar det ju tyvärr inte ha fungerat som vi tänkt oss.
Vad gäller boken så är den slut hos alla våra leverantörer. Vi har gjort försök att beställa den från flera olika leverantörer som sagt sig ha enstaka exemplar i lager, men vi har, som du redan märkt, inte lyckats.
I dagsläget finns inte boken att få tag på alls, hos någon av de fyra leverantörer som vi tidigare kunnat beställa boken ifrån och jag har heller ingen information om boken kommer att komma in igen.
Vänlig hälsning,
Anna Christensen, kundservicechef, adlibris.com
Great!
Anna: Ja, den verkar inte helt lätt att komma över. Får leta vidare. Jag hoppas att det fungerar bättre i framtiden med mailen.
Skicka en kommentar