tisdag 21 september 2010

(2007-05-14)



Nätbokhandeln är i sanning ett Mekka. Vem älskar INTE att köpa böcker? Pocket måste det vara. De är små och lätta, behändiga att ta med överallt. De ska slitas, älskas, brytas i ryggen och tummas tills de är fyllda med hundöron och fläckiga av te. När jag var arbetslös brukade jag gå omkring med tre böcker i min väska. Utifall att. Utifall att jag slog mig ned på ett café. Utifall att jag lade mig en stund i en park. Utifall att när jag slagit mig ner på caféet/i parken jag plötsligt ändrar mitt humör och utan förvarning känner för en helt annan bok än den jag packade ner på väg ut från lägenheten. Jag får ett seriöst habegär som inte är att leka med när jag surfar runt efter böcker. Jag är dessutom periodare. Som en äkta addict. Jag är så präglad att när jag ser loggans varma röda färg mot den lugna beiga känner jag ett rus av lycka.

Med nätshoppen är det ju dessutom dubbel lycka: man får köpa ljuvliga böckerna OCH man får öppna paket. Vem gillar inte paket? Jag köper alltid på mig ett par extra böcker så jag aldrig får slut. Jag vill alltid ha minst fem olästa böcker hemma. Gärna i olika smaker; en klassiker, en fakta, en spännande, en lättsam, någon med humor. Lite som gammeldags Nickel.

Lycka är att vara sin egen sugardaddy. Att, när man känner ett boksug komma, ha ett smörgåsbord av titlar att välja bland.

Lycka är inte att titta på när pojkvännen hämtar ut sina TVÅ bokpaket och öppnar dem som om det vore självaste julafton när man själv moloket undrar om ens eget paket kommit bort på posten... Skickat ett mail (såklart) till företaget och hoppas att denna krissituation reds ut ögonaböj! Morr...

Inga kommentarer: