tisdag 21 september 2010

Tantsnuskspotential (2007-09-10)



"Tipping the velvet"
Sarah Waters
***+

"Den gode tolken"
John le Carré
**-

Boken slängde runt karaktärerna lite för mycket och storyn tog för många dramatiska vändningar för att det skulle kännas riktigt bra. Och jag var något nervös över tantsnuskspotentialen innan jag ens börjat läsa; en berättelse om en lesbisk tjej under den viktorianska eran som första sidan deklarerar att hon arbetar på en ostronrestaurang. Behöver jag förtydliga mina farhågor för klyshiga metaforer?

En bok som inte klarade sig undan klyshiga metaforer är "Den gode tolken" som jag både började och snabbt avslutade idag. Oprovocerade beskrivningar av random flickors rundade bröst fick mig bara att gäspa och stänga av. Har inte tid med några Lundelliska utbrott. Har inte tid för något Guillouskt temprament. Och tro mig - det är inte det att jag är blyg - jag har ju precis läst "Tipping the velvet" vilket är inte direkt är någon viol.

Inga kommentarer: