måndag 18 april 2011

List lover



När jag går igenom listan på 1001 böcker att läsa innan du dör ser jag att facit för egen del blir 48/1001 lästa och än en gång påminns jag om stressen att läsa böcker. En angenäm stress mind you men än dock en stress. Nej, jag har ingen prestige och jag behöver inte ta mig igenom listan men faktum är att i listan finns flera böcker/författare som jag redan tänkt läsa och flertalet står hemma i bokhyllan och väntar. Detta är ju mer att se som tips på välskrivna, intressanta böcker. Det finns en anledning till att pyramiderna i Egypten är så välbesökta och att Similan islands är överexploaterat av snorklare. Det är en fantastisk upplevelse och det är säkert en stor del av nedanstående böcker också (med risk för att låta som en folkpartist som vurmar för en litterär kanon). Enligt O har också läst listan och listar sina want-to-reads.

However kan jag inte riktigt hålla med en litterär lista om rekommenderad litteratur som inte inkluderar Big Daddy Shakespeare - what's up liksom?

Sen måste jag påpeka det totalt idiotiska i att min blogg heter Abibliofobi då det obestridligen betyder ”the morbid fear of running out of books to read”. Efter att ha läst listan inser jag naturligtvis att jag absolut inte är någon abibliofob. Jag känner snarare en stark stress: so many books, so little time! Vad är den matchande diagnosen för det? Dvs att livet inte är långt nog för att läslistan skulle hinnas med. Running out of books to read? Knappast. Men ok då om vi menar att man ständigt behöveromge sig av 30 + olästa böcker hemma för att känna ett lugn... då är det väl något av en abibliofob i mig trots allt...

Inga kommentarer: