söndag 3 april 2011

Tematrio: Historiska romaner

Historiska romaner är right up my alley så tack Lyran för denna tematrio. The kostymdrama of litterature helt enkelt. Mums skriker mitt hjärta! Få saker piskar upp en suggestiv stämning som en riktigt bra historisk roman.


The House at Riverton av Kate Morton är precis den typ av roman jag älskar att läsa. Upstairs, downstairs. Utspelar sig på 1920-talet. Komplicerade syskonrelationer och familjehemligheter. Ett dödsfall. Ett riktigt nöje att läsa helt enkelt.

Middlesex av Jeffrey Eugenides är en annan typisk bok för mig, ett episk släktdrama med (igen) familjehemligheter som spänner sig från massinvandringen till Amerika, över 1920-talet till 1960-talet. Minns att jag sträckläste och älskade den. En riktig kandidat till omläsning och då jag anser att livet är för kort för att hinna läsa allt vilket ger mig ångest (där av bloggtiteln) är en omläsning ett starkt betyg.

The Terror av Dan Simmons är en underbar historisk roman som använder Franklins arktiska expedition som bakgrund och inspiration med ett övernaturligt skräckinslag. Den är så bra att jag lägger upp den på min lista trots att jag har ett par hundra sidor kvar att läsa. Den är så väl skildrad och researchen så grundlig att den isande kylan kryper in i märgen och man riktigt känner vibrationerna när skeppet kränger och ger efter för isens pressande rörelser. Fantastiskt! Att jag läst den under snöfall och avfrostning av frysen gör saken inte sämre. Andra som läst The Terror är Marias bokliv, Det mörka tornet.

Jag har dock flera jag inte läst och ser fram emot så jag bjuder på en lista av förhoppningar också. Höga förväntningar och väntelistan i min bokhylla är:

Wolf Hall av Hilary Mantel (vinnare av Man Booker Prize 2009)
The Pillars of the Earth av Ken Follett
Atonement av Ian McEwan
Distant hours av Kate Morton
Forgotten garden av Kate Morton
Possession av A.S. Byatt
Blonde av Joyce Carol Oates 

Ja, listan skulle kunna göras absolut hur lång som helst känner jag.
Märker också att jag läser hyfsat flitigt äldre litteratur och biografier över historiska personer och på så sett också får mitt stora behov av time traveling tillfredsställt.

Inga kommentarer: