torsdag 23 juni 2011

Många böcker i luften

En av de bästa sakerna med mitt jobb är att min arbetsplats ligger i en kranskommun. Jag kan alltså se fram emot ca 45 min t-bana/buss enkel väg varje morgon. Detta innebär minst en "gratis" timme ostörd (nåja, beroende på medpassagerare) läsning varje dag! I förrgår hände dock det som inte får hända: jag glömde min påbörjade bok på jobbet. Räddningen var att jag har en sprillans ny mobil att leka med annars hade jag nog försökt sova bort tiden. "Problemet" var att senare på kvällen hade jag inget att läsa och "måste" (stackars mig!) plocka en ny bok från hyllan. This, folks, is why you always ALWAYS carry more than 10 unread items of literature in your bookshelf. Man vet ju aldrig vad man kommer att vara sugen på! Jag, vars påbörjade bok numera på jobbet var The Janus Stone, valde att fortsätta på samma tema: ruggig spänningshistoria med kvinnlig huvudrollsinnehavare med följetongspotential, aka den första boken med Kay Scarpetta. Härligt! I vanliga fall brukar jag känna ett sug mot bokhyllan trots redan utlovat engagemang till en bok och sneglar på gräset som tycks grönare på andra sidan. Ingenting är så lockande som en färsk förstasida i en efterlängtad bok, så jag var inte ledsen! Detta var dock en diptykutgåva med både första och andra romanen om Scarpetta i storpocketformat, så igår när jag åter ska göra min resa är jag på nytt utan bok (Scarpetta alldeles för stor och tjock för min sommarväska) och jag fick på nytt vara otrogen. Detta plus att jag har ett par, av olika anledningar, outlästa böcker sedan tidigare att avsluta (we were on a break!) så nu läser jag tydligen fem (5) böcker samtidigt. Brukar som mest jonglera tre. Hur många har ni på gång parallellt?

Någon som också nyligen drabbats av abibliofobi är Dark Places.

Inga kommentarer: