söndag 19 juni 2011

Säsongsavslutning: Bokbloggsjerka

Så var det säsongsavslutning på Annikas bokbloggsjerka. Frågan lyder:

Vilken bok är den bästa du har läst den senaste månaden?

Även om Ruth Galloway och jag blivit goda vänner och jag nu är inne på min andra Elly Griffiths deckare med henne i spetsen (pausade för att skriva detta inlägg) så kan jag ändå inte undvika att svara Blonde av Jocye Carol Oates på Annikas fråga. Den hängde med mig under några veckor och jag kommer att för alltid att tänka på Oates version av Marilyn varje gång jag ser henne. Detta var det allra första jag läst av Oates och jag hoppas hon håller lika hög kvalité i sina andra verk för Blonde var på många ställen ett mästerverk! Särskilt barndomsskildringen var utsökt skriven. Boken fick mig sugen på att läsa någon biografi och ta reda på fakta om hennes liv, kanske se om några av hennes filmer. Samtidigt känner jag mig väldigt mätt på Marilyn just nu och är ändå rätt glad att vi tagit en paus.

4 kommentarer:

Annika sa...

Väldigt många skriver positiva reflektioner över Oates och hennes böcker. Jag har bara läst en tredjedel av hennes "Svart flicka, vit flicka" men jag tyckte inte alls om den så jag gav bort den till någon som med all säkerhet skulle uppskatta den mer än mig.

Nu har det gått något år sedan vårt första möte och jag känner att det är dags att ge henne en ny chans och varför då inte läsa just Blonde?

Pixie sa...

Jag tvekade i 10 år innan jag gav mig på JCO så jag förstår dig, men jag gillade verkligen Blonde och var hooked från första början!

Måste passa på att tacka för fint initiativ med bokbloggsjerkan.

Unknown sa...

Kommar att rycka upp Blonde paa min att läsa lista!

Pixie sa...

Gör det och jag kan rekommendera att följa P1:s bokcirkel med Jan Guillou, Åsa Linderborg och Carin Mannheimer genom eller efter läsningen!