tisdag 28 juni 2011

To Kindle or not to Kindle?

Jag åker snart på semester och har sedan länge börjat planera vilka lucky books som ska få följa med till Indonesien. Jag ska vara borta i 2,5 v och tänker att 4-5 böcker ska räcka. Men man vet ju aldrig... Och optimalt vore dessutom att ta med minst det dubbla så man kan välja efter humör och dagsform. Lösningen på detta är naturligtvis att packa hela bokhyllan. Lösningen på hur du packar hela bokhyllan och ändå klarar bagagevikten på max 10 kg är Kindle. I grund och botten är jag dock en paper lover, men det finns uppenbarligen situationer där det digitala valet makes sense. Helst skulle jag vilja ha hela mitt bibliotek både i digital och analog form. Vore fantastiskt att kunna söka i och cross-referera böcker. Jag brukar alltsom oftast stryka under extra minnesvärda meningar och citat i mina analoga böcker och digitalt hade det varit så mycket enklare att exempelvis se på exakt vilka ställen i boken som X nämns. Detta betyder alltså att jag vill ha dubbla exemplar av (nästan) alla böcker jag äger och vill äga, men kan inte motivera att det ska kosta mig det dubbla, eller som i vissa fall det tredubbla. Kikade t.ex. på tredje boken om Ruth, The house at sea's end, häromdagen och jag som älskar pocket/häftat är van att betala de tillhörande priserna - inte inbundet. E-boken jag suktade efter kostade mer än en inbunden (pocket $6-7, inbunden $13, ebook $18.85) och då jag föredrar pappersvarianten ser jag bara hur mycket pocket jag får för pengarna. Så vi får se hur det blir med mitt digitala förhållande till böcker i framtiden. Någon som äger Kindle och kan vittna om läsupplevelsen?

3 kommentarer:

Feuerzeug sa...

Jag förstår inte varför "alla" bokbloggare pratar om Kindle. Varför vill man ha den?

Vad jag förstår är den fortfarande hopplöst låst till Amazon.

Nej, skaffa en surfplatta istället, en android, så kan du både blogga, läsa, maila etc på en och samma pryl.

Pixie sa...

Varför köper folk sämre prylar när det finns bättre? Det är väl som det alltid är: priset. Gissar nämligen att de flesta bokbloggare, kanske lite generellt, inte är höginkomsttagare. Och då blir frågan lite som skrönan om Marie Antoinettes uttalande: "Varför äter de inte bakelser?"

Sen är Kindle inte "hopplöst låst" till Amazon för den lagomt omoraliska och lite it-flinka medborgaren. Det är som jag förstått faktiskt relativt lätt att kringgå den låsningen och som svar på min eget huvudbry om priset av en e-bok i inlägget så ja, man kan ladda hem de flesta böcker gratis (pirat förstås).

Så - jag skulle mer än gärna ha en surfplatta men kan inte motivera pengainsatsen. Har förvisso inte satt mig in i detta helhjärtat då jag fortfarande föredrar pappersvarianten, men kan inte tänka mig att någon surfplatta kommer ner till Kindles prisnivå. Det är ju just för att den är enklare och begränsad som den är billig. Men har du testat någon surfplatta i rimlig prisklass får du gärna tipsa! Äger du en själv eller är du också en paper lover?

Pixie sa...

Ps. Måste bara tillägga att det är så roligt när folk kommenterar för nu fick jag anledning att klicka mig in på din blogg och medan jag kör någon slags mysdeckarsommar så blev jag nu extremt inspirerad av din seriemördarsommar! Det är något med sommar, värme och mord som bara måste bejakas. Har dålig koll på Chelsea Cain vilket nu känns som ett skållhett tips att lägga till att-läsa-listan. Stort tack för det!