onsdag 4 april 2012

Em and Dex. Dex and Em.

"Pause you who read this, and think for a moment of the long chain of iron or gold, of thorns or flowers, that would never have bound you, but for the formation of the first link on one memorable day."
- Charles Dickens, Great Expectations


En kompis som läst boken sa: 'Har du läst ut den än? För du kommer att vilja prata om den efteråt.' Och så är det, om inte annat för att man inte vill skiljas från de fiktiva personer som numera blivit ens vänner. Em and Dex. Dex and Em. För att försöka bota detta kastade jag mig direkt på filmen minuterna efter jag slagit igen boken och jag måste säga att filmen inte alls lyckades att förmedla vad boken säger. Inte ens en bråkdel. Alla nyanser, all tvekan, alla missade tillfällen. Man får inte riktigt tid att lära känna personerna vilket är stommen i hela bygget. Därför kan jag faktiskt inte klandra stackars Anne Hathaway som uppenbarligen inte bara gjorde sitt bästa men också överträffade mina förväntningar (som var låga).

Boken då? Jag kan säga att det är få böcker jag rekommenderar att andra läser bara för att alla har så olika preferenser samt är inne i olika faser och behöver olika böcker olika tider. Något som är far more complex än vad jag personligen tycker om i bokväg. Ibland kommer det dock en bok along som jag känner så starkt skulle passa de flesta människor i de flesta sammanhang. One Day av David Nicholls är en sådan bok. Finns där någon som ännu har denna upplevelse kvar så råder jag er att inte låta den förbli oupptäckt. There you have it, bloggens första rekommendation, underlined and all. Tilläggas skall göras att jag läst på originalspråk och vet inte hur den klarar en översättning men den finns som alla vet även på svenska.

1 kommentar:

Lingonhjärta sa...

Visst är den ljuvlig! Och den klara översättningen jättebra faktiskt. Brukar klaga jättemycket på översättningar och generellt inte läsa dem men de har gjort ett helt fantastiskt jobb :)