söndag 22 april 2012

Pemberleys mörka sida


Sofia i Bokmilaskogen tipsar om ett haunted Pemberley i The Awakening (egentligen Lyme Park, f.ö. vem skulle inte vilja ha sin wedding reception där?!) och jag blir då så illa tvungen att nämna den nyutkomna Death Comes to Pemberley av P.D. James. Har ännu inte läst någon zombie-Pride&Predjudice och där känner jag mig inte så lockad, men ett mord på Pemberley känns bara helt oemotståndligt! Har dock inte läst P.D. James innan - tror att det här rör sig om samma svarta-vitrinskåps-effekt som Ruth råkat ut för. Jag är inte så rigid när det gäller Austen, har exempelvis aldrig heller läst henne (!), bara sett otaliga film- och tvproduktioner, så görs det här bra så kan jag nog luta mig tillbaka och njuta. Nyckeln till framgång är väl här att lyckas med Elizabeth, Mr. Darcy, Jane och Bingley. Känns de som klippdockor faller nog hela konceptet. Någon som redan hunnit läsa och kan ge en fingervisning till om det här är 'bra eller anus' för att använda Filip & Fredriks gamla uttryck (f.ö. är inte de pojkarna less på sig själva snart?)?

Inga kommentarer: