måndag 2 januari 2012

Novellen : Ett stort litet format

Mirja Unge (Bilden lånad från SvD)

På senare tid har den korta versionen av sin storebror fått medvind, både i form av kortfilmen och i den litterära motsvarigheten novellen. 2012 utropas redan som novellens år men enligt The Guardian kommer det att blir det en utmaning att slå 2011:s uppsättning och bjuder på en lockande lista där bl.a. en svensk författare, Mirja Unge, fått ett omnämnande med It Was Just, Yesterday. Om detta är en samlad version av ett urval tidigare utgivna novellsamlingar låter jag vara osagt, jag har nämligen inte själv läst något av henne och hittade ingen originaltitel någonstans.

Jag är partisk mot romanen men har som bekant precis avslutat von Schirach två novellsamlingar Skuld och Brott och tidigare i år har jag också läst en samling av Neil Gaiman - Smoke and Mirrors. Mycket uppskattade läsningar i båda fall. I övrigt håller bokhyllan hemma ett par novellsamlingar från olika delar av världen: En stereo i Soweto (Sydafrika), Fikonträdets Sång (Grekland) och Eldsommar, Juliregn (Vietnam) i vilka jag läst sporadiska berättelser. Hoppades hitta nya okända favoriter i andra länder än mina storfavoriter England och USA men hittills har det inte lett till någon djupare bekantskap. Nyligen var det ju också som bekant National Short Story Day, nämligen 22:a december - mycket lämpligt lagd på årets kortaste dag, som jag missade uppmärksamma i all julpreparation och resfeber. Ok, det gällde Storbritannien men ändå ett tillfälle gott som något att belysa den lilla berättelsens storhet. 

För egen del kommer jag fortsätta ohämmat älska romaner och tegelstenar men hålla ett litet fönster öppet för den novellen. Greatness sitter som bekant inte i sidantalet. Någon som läst Mirja?

Inga kommentarer: