fredag 6 januari 2012

Triss i löften

De flesta såsom jag verkar ha svårt för nyårslöften men ett litet gäng litterära sådana kanske jag kan ge en chans enligt Lyrans tematrio.

1) Läsa fler hyllvärmare. Jag älskar att ha olästa böcker i min bokhylla. Jag har bara sett de stå där så länge att det känns löjligt att jag inte vet mer om innehållet. Detta handlar således mer om ett skifte av hyllvärmare än att drastiskt minska på antalet olästa volymer. Älskar att ha valfrihet av vad jag vill läsa härnäst.

2) Läsa fler böcker. Som sköldpadda till läsare måste jag åtminstone försöka öka antalet lite. Detta innebär både dedikera fler timmar till läsandet och öka takten något.

3) Inte låta favoriter marinera alltför länge i bokhylla. Nej, det är inte samma som punkt 1. Det här är enligt förväntan Crème de la Crème-böcker som jag hänger på låset för att inhandla och sedan låter ligga i någon ologisk "den som spar han har"-anda. Exempel: Freedom, Wolf Hall. Detta gäller även mitt övriga liv. Jag måste bli mer handlingskraftig och inte alltid vänta på det perfekta tillfället hela tiden.

Three amigos

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag känner igen den där knäppa den-som-har-han-har-mentaliteten.

Pixie sa...

Ja, visst är det en bisarr inställning?

enligt O sa...

Gör också så allt för ofta. Köper favoriter så fort de kommer ut och sparar sedan. Mycket märkligt.