torsdag 22 december 2011

Have yourself a merry (Scottish) Christmas

Så bär det av till Skottland över jul! Kan det faktiskt, praktiskt bli mysigare? I think not. Naturligtvis behöver jag relatera läsningen till resandet. Jag kommer kanske inte att läsa något när vi är där då jag har fullt upp med att vara i Skottland då, men läser gärna något skotskt i mellandagarna! Frågan blir då: vilka böcker med kopplingar till Skottland är värda att läsa? Genast börjar jag tänka på Scottish Crime Fiction som jag ännu inte givit mig på: Denise Mina, Ian Rankin (kanske inte min kopp te?), Kate Atkinson, Karen Campbell och Helen Fitzgerald. En definitiv kandidat i kategorin är dock en Crime Fiction som ligger lite längre bakåt i tiden: The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde. I volymen som faktiskt heter The Strange Case Of Dr Jekyll And Mr Hyde And Other Tales Of Terror ingår även andra rysliga berättelser med inslag av både vampyrism, Olalla, "a tale of ... tainted family blood", och obehagligheter som likskändning baserat på verklighetens Burke and Hare murders - The Body Snatcher, "which shows the murky underside of medical practice". Jag kan också slå till på en biografi över Mary, Queen of Scots. Det kan vara nog så mysrysigt! Det enda Skottlandrelaterat som mig veterligen står i min bokhylla är Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle är född i Edinburgh). Ett alternativ är ju att plocka något man är sugen på och efterkonstruera en svag länk till Skottland. Exempel: Wolf Hall av Hilary Mantel vann The Walter Scott Prize for historical fiction 2010. Tipsa gärna om du kommer på något litterärt läsvärt vare sig det andas kilt och haggis i den minsta form eller är ett full blown Loch Ness Monster.

Inga kommentarer: