söndag 11 mars 2012

eBooks vs Paper Books

Friend or foe?
Jeez f-n' Louise, vad jag älskar eBooks! Det var kärlek vid första ögonkastet. Har varit tveksam och romantiserat den fysiska boken, med all rätta vill jag tillägga, men det ena utesluter inte det andra. Jag har undrat om jag skulle kunna skala innehållet från sitt fysiska hölje utan att det skulle kännas tomt. Jag är som bekant traditionell estet med en svaghet för boken som ting. Jag minns också övergången från LP till CD och hur uppenbart platt musik upplevdes i det då nya mediet och hade därför nästan förberett ett inre försvarstal, beredd på att värja mig mot något jag inte ens provat på. Så fint då att sambon kom hem i helgen med en Samsung Galaxy Tab igår som jag fått testa. Instant kärlek! Instant joy! Oh Lord vilken lycka att kunna fylla den lilla juvelen med skatter från litteraturens alla hörn. Och det är precis vad jag gjort. I went to town kan man säga och nu ligger nära 150 böcker och väntar på att slukas. Här ryms många tegelstenar och ett löfte om införlivade drömmar att göra en omläsning av Kingens äldre böcker på originalspråk: Cujo, IT, Carrie, Different Seasons, Christine, Dead Zone - you name it.

Skärmen har en otrolig skärpa och bra ljusstyrka. Nu har jag testat två läsverktyg, en Kindle-app och en som tar epub-filer. Älskar att båda förstått vikten av det visuella i att ha en bokhylla med bokomslag när man suktar efter och väljer bok så det uppskattade jag att båda hade en variant på. Något jag saknade på båda varianter var möjligheten att byta typsnitt då det är lättare att läsa vissa än andra. Vad man dock kan göra är att ändra storlek på texten och vrider man plattan kan man ändra om man vill titta på ett uppslag eller en sida i taget. Då jag är en sucker för mätning av framgång älskar jag att man kan se hur långt man kommit procentuellt i boken. Jag är nu 13,6% in i Andrew Pypers The Killing Circle. Jag gillar också att du kan läsa utan att hålla i den och att bläddringen känns naturlig. Perfekt också att man inte behöver störa sin partner med läslampa på kvällen.

Samsung Galaxy Tab 10.1
Det bästa med läsplattan är dock att jag upptäckte att jag oväntat snabbt kommer in i min läsning i digital form än i pappersvariant. Det här är otroligt viktigt för mig som annars brukar ha svårt att lugna mitt fladdriga inre till koncentrationen som krävs för läsning. Kanske har att göra med att man arbetar så mycket med dator och digital text i vanliga fall att det kommer sig naturligt att slukas av den lätt upplysta skärmen och skärma av allt annat. Den fysiska boken kan dock hålla min koncentration längre när jag väl kommit in i den. Den har också fördelen - och det här märker jag att jag gör väldigt ofta - att man kan bläddra framåt och få en överblick över hur långt är det kvar till nästa kapitel osv. Visst kan du bläddra digitalt också men jag tycker inte att överblicken blir riktigt densamma. Fördelen med digitala böcker är dock att du får dem i ett nafs. Ingen lång väntan på paketet på posten. Vad jag många gånger gjort i pappersboken som jag slipper i den digitala är att leta efter ett särskilt stycke. Jag har i många fall löst det med att stryka under så det blir lättare men visst är det skönt att man nu kan bara använda en sökfunktion. Därför behöver eBooks vs books inte vara en battle. Mix and match är det bästa.

Tyvärr glömdes laddaren på min sambos jobb så nu har den lilla krabaten sagt ifrån med ett bestämt pip och därmed inget mer digitalt läsande för mig idag tyvärr. Med det känner jag hur jag instantly saknar min nya bästa vän och går motvilligt tillbaka till stenåldersformatet! Mina gamla älsklingar i bokhyllan blänger på mig och jag känner mig sannerligen som en förrädare.

Bild från Plinky.com

Inga kommentarer: