tisdag 13 mars 2012

The sorrows of a haunted house

Det har sagts förr: om Stephen Kings IT och Stand By Me samt Peter Straubs Ghost Story skulle få ett love child skulle det vara Andrew Pypers The Guardians. Denna coming-of-age/Haunted House är en sån fin hybrid för en gammal King-queen som mig att jag får sköna rysningar. Inte freaky rädd, men väl avvägd "är-det-the-living-dead-eller-dina-gamla-deads-som-spökar"-rysningar. Det finns inte många böcker som jag rekommenderar, men den här känner jag kan passa många. Inte de flesta. Men många. Parallellt läser jag The Killing Circle vilken börjar lite mer konturlös men jag hoppas att den är minst lika bra. Genomgående är det svårt för mig att dels betygsätta böcker och dels avslöja för mycket om handlingen men jag kan säga denna att den gav mig fina chills i det större perspektivet. Det här kanske kommer att go down in history som den kortaste recensionen ever men om jag tvingas ge ett betyg blir det:
 Läs! Läs! Läs! Läs!

4 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

ÅH visst är den bra!!!! Roligt att du gillade den :)

Pixie sa...

Den var ju så bra! Och jag har parallellt påbörjat The Killing Circle. Har jag för höga förväntningar? Den fångar mig inte riktigt lika snabbt så här i initialskedet.

Eli sa...

En avkomma till It? Jag måste naturligtivs läsa! Har haft ögonen på denna boken sedan Lingonhjärta tipsade om den men nu tror jag att jag måste göra slag i saken.

Pixie sa...

Jag läste IT för mer än 20 år sedan men känner igen viss stämning från coming-of-age biten av den. Något Kingen för övrigt gör så bra. Förvänta dig absolut inte samma skräckpuls på denna. Men rekommenderas varmt! Gud, nu blev jag sugen på att läsa IT igen. Har precis laddat paddan med den i originalspråk...