torsdag 8 mars 2012

Tjejer i rosa kick ass (literally)


Den 8:e mars kan vara lite väl "Kvinnor Kan" för min smak. Som om vi ständigt måste bevisa och påminna om att det svagare könet minsann också är starkt. Något jag för övrigt också är allergisk emot är the phrase "starka kvinnor". Margaret Thatcher var en stark kvinna, I'm just saying... Detta betyder naturligtvis ingalunda att jag inte ser ojämlikhet baserat på kön. Här exempelvis en vettig artikel som belyser en aspekt av detta - nämligen löneskillnaden. Jag har bara svårt för hur dagen ibland manifesteras. Om någon exempelvis grattar mig på kvinnodagen idag kommer jag svara något syrligt. Äsch ska vi vara ärliga kommer jag snarare antagligen tänka något syrligt men fortfarande le. Jag kan dock inte motstå att dela artikeln jag läste häromdagen om ett gäng tjejer, närmare bestämt ca 200.000 st, i rosa som kick ass - bokstavligt talat.

Och det enda jag kan göra för att hävda att detta inlägg hör hemma på en bokblogg är att peka på att jag använde ordet literally i inläggsrubriken.

Inga kommentarer: