lördag 17 mars 2012

Eviva España

Mercedes Cebrián (Foto: Daniel Mordzinski)
Eftersom jag nyss pladdrat om en av Sekwas fransyskor ska jag inte vara förutsägbar och nominera en av dem i helgens jerka:

Pusha för en europeisk författare som du gillar.

Istället måste jag nämna Madridfödda spanjorskan Mercedes Cebrián som jag inte läste för alltför länge sedan och älskade; recension här och här

För er som kan läsa på spanska finns det en del men för oss som glömt av skolspanskan får vi än så länge hålla tillgodo med den bok Astor Förlag givit ut.  Hon är inte för alla, handlingen i de noveller jag läste är mer symboliska gester på en teaterscen än realistiskt drama, men hon är för mig och säkert många med mig. Jag hoppas att hon fortsätter skriva och översättas om hon är konsekvent så bra som jag tror hon är.

2 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Har aldrig hört talas om denna författare- kul att man får något att ta reda på mera om.

Pixie sa...

Ja, det är ofta jag önskar att både skolfranskan och -spanskan satt bättre, eller satt alls. Hur kan allt bara vara borta? Får gå någon kurs nån gång när tid och ork finnes. Hade nämligen varit kul att läsa mer av henne.