lördag 5 november 2011

Enkät om bloggande

Jag var nyfiken på helgens bokbloggarjerka och gick således in på Annikas Litteratur- och Kulturblogg. Ni brukar väl hänga med i jerkan? Den är bra sätt att få nytt perspektiv och chans att se på sina böcker och sitt läsande ur en synvinkel man eventuellt annars inte skulle gjort. Man får hoppas att hon fortsätter komma upp med bra frågeställningar till oss varje vecka. Väl där såg jag även Annikas enkät om bloggning som jag tänkte svara på. Den kommer ursprungligen från Onekligen. Är löjligt svag för enkäter och svarar nästan tvångsmässigt även på ex små ja/nej/kanske enkäter på Aftonbladets mobilversion med lönlösa frågor jag inte bryr mig om. Det är en sjukdom, jag vet.


Hur länge har du bloggat?
Jag har bloggat om lite random things sen 2008 om jag minns rätt och böcker har alltid figurerat i inläggen.
Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började ?
Jag minns inte riktigt om jag hade någon bild av bloggar och bloggare men det hade jag förstås. Men det är ungefär som att man idag inte kan förstå hur man klarade sig utan smartphones.
Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag fastnade för Bokhora pga Helenas inlägg. Nu läser jag aldrig den bloggen eftersom hon inte längre är kvar där, utan följer henne istället på Dark Places.
Hur känner du inför dina allra första blogginlägg?
Det finns inte så mycket att säga om mina första blogginlägg. De var testinlägg, så såg jag på dem då och så ser jag på dem nu. Anledningen varför jag började blogga var nämligen för att lära mig mer om den tekniska biten och bygga kollage osv i photoshop. Hade jag ett inlägg i verkligen att knyta bilden till tänkte jag att det skulle bli enklare. Tanken var helt enkelt att illustrera en text och lära mig lätt programmering genom html-funktionen, believe it or not.
Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Ett 20-tal. Önskar det vore fler och jag vet att jag bara skummat ytan.
Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Jag läser nog endast en sk dagboksblogg som jag kan komma på och det är en person jag växt upp med så det är naturligt att jag är nyfiken på hennes vardagsliv.
Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig vars blogg du tycker om.
De jag tycker bäst om är väldigt lika mig i tycke och smak. Eftersom jag främst läser bokbloggar är det liksom lite av poängen, att få tips och idéer om nya böcker eller läsrelaterade saker som jag tror att jag skulle tycka om. Läser väldigt få andra typer av bloggar faktiskt.
Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Se svaret ovan.
Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Endast en person vet att jag bloggar, och så vill jag behålla det. Jag ämnesbloggar och vill inte nödvändigtvis blanda in vänner och bekanta i alla delar av mitt liv. Att ha ett intresse och diskutera det intresset med andra intresserade är nog rewarding för mig. Det är lite samma lika som att jag inte nödvändigtvis vill ha en vän med mig när jag tränar, vissa saker vill jag helt enkelt gå upp i själv.
Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Se svaret ovan.
Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Definitivt.
Nämn några saker du aldrig bloggar om?
Jag bloggar bara om läsande och böcker och relaterade ämnen. That's it.
Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hans/hennes blogg?
Lite kan man väl märka någons personlighet genom likes och dislikes och hur de presenterar sig själva genom bloggen, men lära känna någon: nej.
Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, inte riktigt, men genom en blogg har jag fått tips om en IRL bokcirkel som jag sedan gick på. Min allra första och hittills enda. Blogginnehavaren som tipsade var dock inte där så nej.
Kan det vara skadligt att blogga?
När man publicerar bilder och text på nätet där man utelämnar dig själv måste man självklart vara medveten om att man överlämnar kontrollen över dessa inlägg och att de lever kvar på nätet långt efter man själv gått vidare. Men det gäller överhuvudtaget vad du gör på nätet - inte bara bloggar.
Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Det vet jag ärligt inte. Har dock svårt att se att jag inte skulle ha samma behov att diskutera och prata av mig kring böcker som jag har idag. Detta är inget övergående intresse. Book nerd from birth.
Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Självklart, det har väl ändå varit tydligt de senaste åren.
Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Bloggskrivandet betyder att jag får vältra mig i mitt intresse något som gör mig väldigt glad on a daily basis.

Inga kommentarer: