tisdag 29 november 2011

How to read on a paradise island

Remote, exotic
En god bok, en paradisö - låter enkelt, no? Det är naturligtvis sinnesbilden av den ultimata lässtunden men kan ibland vara en challange. Med statistik som säger att över 200 000 svenskar åker utomlands över jul och nyår och en stor del av dessa reser till platser som Thailand tänkte jag att en liten guide till att få en lyckad lässtund i denna miljö vore på sin plats.

Inledningsvis måste vi prata om urvalsprocessen som startar långt innan resan påbörjas. Alla förstår att välja ordentligt med underlag, så mycket och så varierat som möjligt i både tjocklek och innehåll är nyckeln. Du vet aldrig vad du kommer att vara sugen på. Ett bibliotek i miniatyr är dessutom numera möjligt genom Kindle och andra läsplattor. Då jag inte äger en läsplatta kommer den här guiden endast handla om den analoga boken och inte beröra exempelvis problem med reflekterande skärmar eller logistiken kring badpauser och digitala böcker. Det är ingen genre som är mer eller mindre lämpad men jag minns att jag tyckte exempelvis att en bok som Doris Lessings The Grass is Singing där huvudkaraktären är så påverkad av sin miljö, hettan och tjänstefolket, berikades och levandegjordes av att jag läste den i ett varmt och påträngande klimat. I gengäld påverkade boken också min semester då det inte är helt okomplicerat att semestra i länder som inte har samma yttrandefrihet eller ekonomi som vi ånjuter. Bor man dessutom på ett resort och blir till stor del uppassad under hela dagen, något man inte är van vid till vardags, öppnar en bok som Lessings upp för att nyansering och problematisering av situationen - det kallar jag god litteratur. Låt oss dela upp lästiden i två delar - dagtid och kvällstid.

Dagtid: Mitt bästa tips är att satsa på en solhatt. Kombineras gärna med solglasögon, men solglasögon allena duger kanske för svensk sommarläsning men i tropikerna eller söderhavet bör man skydda hela huvudet om man ska överleva en längre lästid än ett par inledande sidor. Tårna i sanden, den svalkande brisen från vattnet, ett dopp och snorkelpauser när läsningen trots allt blir för varm. Skönt, men tänk på att ligger du direkt på sanden och är maratonläsare ligg en bit från strandkanten annars blir läsningen konstant avbruten då du måste flytta efter tidsvattnet. Tänk också på att tårna i sanden kan resultera i bett av sandloppor i många av dessa länder. Packa strandväskan med lite extra mjukt innehåll som du använda som kudde under läsningen. I det stora hela är dock dagläsningen av relativt lätt svårighetsgrad och en personlig favorit är i en hängmatta på altanen till bungalowen. Det är skuggat och nära till toalett för långa sessioner samt utgör altanen ett hårt underlag där man exempelvis kan placera ett glas nypressad fruktjuice. Perfekt för att fylla på både vätske- och energidepåer så man inte behöver bryta i förtid.

Kvällstid: Detta gäller om ön saknar elförsörjning, vilket inte helt ovanligt på paradisöar. Läsning är ju den perfekta kvällsaktiviten på semestern eftersom man ofta lägger sig onaturligt tidigt - långa solstinna dagar av snorkling tar ut sin rätt. Det finns dock små knep i nöd som att använda mobilen som ljuskälla. Här fungerar en smartphone med stor skärm bäst såklart. Placerad på magen får man röra skärmen regelbundet för att förhindra att den slocknar. Batterierna räcker förstås inte hur länge som helst men förvånandsvärt länge och ger förvånandsvärt nog mycket ljus för en hyfsad lässtund. Ljusstyrkan kan du dessutom reglera så du hushåller med energiförbrukningen. Tro mig, det är gånger som dessa då du bannar att du inte unnade dig den där läsplattan... Ljudbok skulle också fungera fint här men jag ser inte hur man när man lyssnar på saga i ett mörkt rum inte somnar omedelbart? Människan är ju präglad från barnsben på att somna till en god berättelse. Det är ju som att slänga en filt över en fågelbur. Tyst direkt. Jag somnar ju ifrån mina vanliga böcker i tid och otid. Bor du lite enklare som jag är van vid får man dessutom se till att bädda in myggnätet ordentligt så det inte fladdrar framför boksidorna när det blåser friskt genom fönstret som bara är ett öppet hål i väggen.

Själv reser jag inte bort i jul. Varje år säger jag att nästa jul blir det Nordafrika eller Thailand eller något annat otroligt resmål, men icket. Det blir en jul hemma. Så jag får istället satsa på kakelugn, filt och den familiära soffplatsen med en hel bokhylla till förfogande. Jag får helt enkelt leva på minnena från senaste resan som var helt underbar och som tar mig genom mörka novemberdagar samt inspirerar mig att skriva mer eller mindre seriösa inlägg. Exibit A: ovanstående text.

Inga kommentarer: