söndag 13 november 2011

Recensionsexemplar


Så har jag då beställt mitt allra första recensionsexemplar som jag hoppas förlaget skickar mig. Läste nämligen Calliope Books recension av Keplers senaste där hon tackar Bonniers förlag för recensionsex:et och började fundera. Jag har aldrig tidigare reflekterat särskilt mycket på rec.ex. då jag främst läser engelskspråkiga böcker och inte varit intresserad av den svenska översättningen. Men så inser jag hur många intressanta svenska böcker som faktiskt utgivits de senaste åren och tänker att jag ska bli bättre på att läsa inhemska författare. Dessutom när det gäller språk jag inte behärskar (ja, det är då alla förutom de två ovan nämnda) kan jag lika gärna läsa den svenska översättningen som den engelska. En filtrering som filtrering känner jag då. Eller ja, det är en sanning med modifikation, egentligen brukar jag försöka läsa det översättningsspråk som ligger närmast originalspråket eller där det finns en naturlig koppling mellan länderna, dvs tyska romaner på svenska och spanska på engelska. Det vore dessutom roligt att läsa något nyutgivet. Eftersom jag allt som oftast väntar på pocketversionens utgivningsdatum är jag aldrig så uppdaterad med ny litteratur som jag skulle vilja vara. Hur många minimum besöksiffror per månad, eller vecka, ungefär tror ni är brukligt för att förlagen skall vara intresserade av att ge ett rec.ex? Jag förstår förstås att det är individuellt, men vill bara höra att jag inte helt är ute och cyklar med "endast" ca 1300 st sidvyer i månaden. Läste ett klokt inlägg i frågan på bloggen Malin - The Writer där hon menar på att även om bloggen inte är lika stor som ex Bokhora så kan förlagen genom länkning på Twitter och FB nå ut till många fler läsare än bloggens egna besöksiffror.

Så vilken titel föll nu valet på? Jo, eftersom jag är allmänt tveksam till svensk spänningslitteratur (svenska deckare i folkmun som är så vansinnigt populärt men aldrig varit min cup of Earl Grey) blev jag glad att läsa Helenas positiva recension av Den enögda kaninien utgiven av Piratförlaget. Det är precis en sådan bok och genre jag annars aldrig skulle plocka upp och jag hoppas jag blir lika positivt överraskad som Helena. Misstänker det då jag generellt brukar gilla böcker hon tipsar om. Jag skickade även en förfrågan till Ellerströms förlag om möjligheten att erhålla ett rec.ex. av den lockande Brev av Sachs-Celan som jag skrev ett inlägg om tidigare. Jag hoppas även de skickar ut rec.ex. till en relativt liten men dedikerad bokblogg.

Vilka titlar inför vårens utgivningar 2012 hos de olika förlagen är ni mest peppade på?

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag brukar inte beställa recensionsex, mest för att jag inte har så mycket tid att lägga på läsning och jag tycker det känns lite fräckt att ta emot en bok om jag nu inte kommer att hinna läsa den på ett tag.. Men jag blir också kontaktad av förlag som erbjuder mig recensionsexemplar och då brukar jag ta emot om jag är intresserad av titeln. Jag har väldigt få besökare till min blogg, ca 400 i veckan, men ändå verkar jag vara aktuell för recex.

Pixie sa...

Jag håller med dig, naturligtvis ska man inte ta emot/beställa mer än man hinner läsa. Eftersom jag läser främst engelskspråkiga böcker lär det inte bli jättemånga ev rec.ex. för mig överhuvudtaget, men jag ser böcker - som de nämnda i inlägget - jag tror kommer att få mig nyfiken på svenska utgivna titlar igen och det ser jag fram emot!